سپتیک تانک و جانمایی انواع مخزن فاضلابی سپتیک

اصول یافتن بهترین جا برای سپتیک تانک

دور از مسیر نهرها و آبگیرها باشد، در سطحی هموار ساخته شود، سپتیک تانک در جهت مخالف وزش بادهای غالب ساخته شود چند نکته: طول انباره مستطیل شکل را ۲ تا ۴ برابر پهنای آن انتخاب می کنند. عمق موثر برای انباره باید ۱٫۲ متر باشد، عمق موثر عبارتست از فاصله آزاد فاضلاب تا کف تانک. فاصله سطح فاضلاب تا سقف انباره حداقل باید ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد. برای زلال سازی بهتر فاضلاب معمولاٌ سپتیک تانک ها را دو یا سه مخزنه می سازندکه حجم قسمت اول را دو برابر حجم قسمتهای بعدی طراحی می کنند.

این امر به منظور جلوگیری از نوسانات سطحی فاضلاب و طولانی تر کردن تخلیه لجن صورت می گیرد. ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب معمولاٌ برابر ۸۰ درصد در نظر گرفته می شود. میزان تولید فاضلاب با توجه به سرانه مصرف آب و ضریب تبدیل آن به فاضلاب برای زمان ماند ۱۲ تا ۱۵ ساعت (به دلیل عدم حضور پرسنل عملیاتی در طول روز) طراحی می گردد.

نحوه کارکرد سپتیک تانک اینگونه است که فاضلاب دفع شده از خروجی لوله های بهداشتی پس از ورود به انباره اول سپتیک تانک به علت کاهش سرعت جریان قسمتی از مواد معلق و مواد سنگین آن ته نشین می شود و به صورت لجن در کف انباره سپتیک تانک قرار می گیرد بعد با کمک باکتری های بی هوازی که فعال شده اند شروع به تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب می کنند و می توان گفت لجن فاضلاب را هضم نموده و تبدیل به مایع قابل جذب توسط چاه فاضلاب می نمایند . میانگیر درون سپتیک تانک وظیفه انتقال آرام فاضلاب مایع به قسمت دوم را بر عهده دارد. لوله ورودی که بصورت 90 درجه در ابتدای سپتیک تانک نصب شده است وظیفه گرفتن سرعت پساب ورودی به دستگاه را بر عهده دارد.

حمل سپتیک تانک

لوله خروجی 90 درجه نصب شده در انتهای سپتیک تانک نیز وظیفه انتقال بدون هیجان پساب زلال شده به درون چاه را برعهده دارد . پایه های سپتیک تانک در سپتیک تانک افقی HDPE و فایبرگلاس یا جی آر پی هیچ وظیفه ای بجز جلوگیری از چرخش سپتیک تانک بهنگام حمل و نقل را بر عهده ندارند. ونت نصب شده در عدسی خروجی سپتیک تانک یا در بالاترین نقطه سپتیک تانک نیز تنها یک وطیفه دارد و ان انتقال گازهایی است که حاصل فعالیت باکتری های بی هوازی درون دستگاه می باشد. وجود دو عدد دریچه بازدید در ابتدا و انتهای سپتیک تانک موجبات دسترسی به قسمت ابتدایی و انتهایی سپتیک تانک را فراهم می آورد. در حقیقت از طریق این دریچه ها چنانچه در مکانیزم عملکرد سپتیک تانک مشکلی بوجود آید با ورود یک انسان به هر یک از قسمت های اولیه و ثانویه سپتیک تانک می توان مشکل را برطرف نمود.

روش نصب سپتیک تانک

بطور کلی سپتیک تانکها را به دو صورت دفنی و زمینی و هوایی نصب می نمایند. اما با توجه به آنکه در اغلب موارد لوله ورودی فاضلاب به سپتیک تانک در زیرزمین واقع شده است، ما مجبور به نصب سپتیک تانک بصورت دفنی هستیم.

نصب سپتیک تانک بصورت دفنی

قبل از نصب سپتیک تانک بصورت دفنی باید بررسی نمود که سپتیک تانک مورد استفاده توانایی تحمل بار خاک اطراف و سربارهای احتمالی را داشته باشد. در صورتیکه سپتیک تانک مقاومت کافی نداشته باشد، به سبب اعمال بارهای وارده دچار تغییر شکلهای نامناسب شده و باعث شکستگی اتصالات و نشت فاضلاب به بیرون سپتیک تانک خواهد شد. با توجه به همین مسئله سپتیک تانکهای پلی اتیلنی پایپ گستر به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که توان تحمل خاک اطراف و سربارهای احتمالی (غیر از ترافیک) را دارا می باشند و با اطمینان کامل می توان آنها را در زیر زمین بصورت مدفون نصب نمود. برای نصب سپتیک تانکهای پلی اتیلنی مراحل زیر را دنبال نمایید.

ابتدا زمین را به طول یک متر بیشتر از طول سپتیک تانک و عرض نیم متر بیشتر از عرض سپتیک تانک حفر نمایید. عمق گود باید حداقل برابر ارتفاع سپتیک تانک به اضافه عمق لوله ورودی باشد.

سپتیک تانک بتنی

برای جلوگیری از آلودگی منابع آب و خاک می‌توان از سپتیک تانک بتنی استفاده کرد. سپتیک تانک عمدتا به صورت پیش ساخته و با توجه به سفارش مشتری ساخته می‌شود. پس از ساخت، سپتیک تانک بتنی به محل پروژه منتقل می‌شود. این سپتیک با استفاده از بتن تیپ 5 و ضد سولفات شدن ساخته شده که معمولا پوشش داخلی آن‌ها ایزوگام است. استفاده از ایزوگام تاثیر بسزایی در جلوگیری از نفوذ فاضلاب به خارج از سپتیک دارد. علاوه بر پوشش داخلی برای افزایش مقاومت بیشتر سپتیک، پوشش خارجی را نیز با استفاده از ایزوگام عایق بندی می‌کنند. برای پوشش بیشتر دیوار داخلی و خارجی یک لایه رنگ آمیزی پرایمر انجام می‌گیرد. نصب سپتیک تانک به دو صورت انجام می‌شود. یا قطعات در محل انجام پروژه مونتاژ می‌شوند یا به طور کامل مونتاژ شده و پس از انتقال به محل اجرا نصب می‌شوند.سپتیک تانک بتنی جایگزینی محبوب برای سپتیک تانک های پلاستیکی است.

سپتیک تانک بتنی

آنها می توانند هم برای خانه های خصوصی و هم برای مکان های صنعتی استفاده شوند. بنابراین ، اگر به فکر نصب سپتیک تانک هستید ، در نظر گرفتن گزینه حلقه های بتن آرمه کاری بیش از حد نخواهد بود.محصولات بتنی تقویت شده در همه مناطق ساخت و ساز محبوب هستند. دستگاه تصفیه آب به این عوامل کمک می کند.

کاربرد سپتیک تانک بتنی

از سپتیک برای پکیج تصفیه فاضلاب در رستوران‌ها، مناطق مسکونی، ویلایی، ساختمان اداری، مدارس، درمانگاه‌ها، مراکز درمانی و ... استفاده می‌شود. از دستگاه تصفیه آب نیز کمک گرفته می شود. سپتیک تانک بتنی در قدیم به صورت سنگی ساخته می‌شد. با پیدایش بتن در صنعت، تولیدکنندگان بتن را جایگزین سنگ در سپتیک کردند. یکی از پر استفاده‌ ترین و مهمتری سپتیک، استفاده از سپتیک بتنی پیش ساخته است. این سپتیک در کارخانه تولید و مونتاژ شده و سپس در محل اجرا نصب می‌شود. اندازه این سپتیک براساس نیاز و سفارش مشتری ساخته می‌شود.سپتیک تانک پیش ساخته بتنی به صورت عمودی ساخته می‌شود. این مخازن دارای وزن نسبتا بالایی هستند. از همین رو در اندازه ابعاد محدودیت دارند. حداکثر اندازه‌ای که سپتیک بتنی پیش ساخته تولید می‌شود 15 متر مکعب است.

برای ساخت یک سپتیک تانک بتنی با حجم 50 متر مکعب 3 دستگاه سپتیک تانک بتنی 15 متر مکعبی در کنار یک دستگاه پیش ساخته قرار گرفته و در نهایت پارالل می‌گردد. قطر این سپتیک‌ها 2/1 الی 2 متر می‌باشد. ارتفاع آن‌ها معمولا 5/1 الی 5 متر است. این امر سبب شده تا از سپتیک بتنی پیش ساخته در حجم بالا استفاده نشود. علاوه بر مشکلات تولید، سپتیک بتنی پیش ساخته باید به محل اجرای پروژه منتقل شود. وزن بالای این سازه باعث می‌شود که حمل و جا به جایی آن به راحتی میسر نباشد و با مشکلات زیادی همراه خواهد بود. بتن در برابر اسید مقاوم نیست و دچار خوردگی می‌شود بنابراین باید آن‌ها را به درستی عایق بندی کرد که به مرور زمان دچار مشکل نشوند.

برای اینکه زلال سازی بهتر انجام شود معمولا سپتیک‌های بتنی پیش ساخته را با دو یا سه مخزن می‌سازند. که همچون سایر سپتیک‌ها حجم قسمت اول دو برابر حجم قسمت‌های دیگر است. این امر باعث ممانعت از نوسانات سطحی فاضلاب گشته و زمان تخلیه لجن طولانی‌تر می‌شود. نسبت آب به فاضلاب معمولا 80 درصد است. بنابراین جداسازی آب از فاضلاب با ارزش است.

در تمام کشورها فاضلاب به صورت مایع و جامد ایجاد می‌گردد. بخش اعظمی از فاضلاب را آب مصرفی و یا آب تصفیه شده از دستگاه تصفیه آب تشکیل داده کی طی فرآیندهای مصرفی در مکان‌های مختلف اعم از مناطق مسکونی، اداری،تجاری،درمانی، بهداشتی، صنعتی و ... تبدیل به فاضلاب شده است. سپتیک تانک پیش ساخته با عملکردی که توضیح داده شد طی چند مرحله فاضلاب را پکیج تصفیه فاضلاب، تصفیه کرده و آب را مجددا به چرخه باز می‌گرداند. از دستگاه تصفیه آب نیز کمک گرفته می شود.

 


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مخزن دوجداره دفع فاضلابع سپتیک تانک پلی اتیلن پایپ گستر